Het verloop van een miskraam

Soms treedt er bloedverlies op in de eerste helft van de zwangerschap. Dit kan je natuurlijk erg onzeker maken. In de helft van de gevallen komt dit door harde ontlasting, vrijen of de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoeder. Dit heeft geen invloed op de zwangerschap. Maar het kan dus ook een teken zijn van een miskraam. Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies binnen een aantal dagen vanzelf op gang. Soms duurt dit een week tot enkele weken. Geleidelijk krijg je buikkrampen die steeds heviger worden en neemt het bloedverlies toe, zoals bij een hevige menstruatie. Soms verlies je dan ook bloedstolsels. Wanneer het vruchtje eruit is, wordt de pijn vrijwel meteen minder. Het bloedverlies vermindert snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen bloedverlies van een menstruatie.

Als je denkt dat je een miskraam krijgt, kun je ons altijd bellen. We zullen dan aan de hand van je klachten en zwangerschapsduur bepalen of op dat moment het maken van een echo zinvol is, of dat het verstandiger is even af te wachten. In sommige gevallen komen we bij je thuis. Bel ons in elk geval bij:

-hevig bloedverlies (meer dan tijdens een normale menstruatie)

-koorts boven 38 graden

-aanhoudende buikpijn

Vruchtje zonder kloppend hartje

Soms zien we bij de eerste echo een vruchtje zonder kloppend hartje. Naast het afwachten op een spontaan beloop zijn er nog twee mogelijkheden om de miskraam op gang te brengen. Tijdens het consult zullen wij je indien nodig verwijzen naar de gynaecoloog.

Medicijnen

Door tabletten in de vagina in te brengen kan een miskraam opgewekt worden. De miskraam verloopt dan hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam. Voor deze medicijnen ga je naar de gynaecoloog. Je kunt vervolgens de miskraam thuis afwachten. De medicijnen werken niet altijd: bij ongeveer de helft van de vrouwen  komt de miskraam niet op gang en  is alsnog een curettage nodig.

Curettage

Een curettage is een kleine operatieve ingreep. De baarmoederholte wordt hierbij via de vagina schoongemaakt. De ingreep duurt ongeveer 10 a 15 minuten. Je krijgt een korte narcose, zodat je niets van de ingreep merkt. Een curettage is een ingreep met een zeer klein risico op complicaties.